Annonse
Annonse
Skummelt å vente på skolebussen: – Vi løper ned til veien så fort vi kan når vi ser den kommer!

Skummelt å vente på skolebussen: – Vi løper ned til veien så fort vi kan når vi ser den kommer!

Annonse
Annonse
Stian Ormestad
Stian Ormestad
Annonse
Annonse

SKUMMELT – HVER SKOLEDAG: Skoleelevene på bildet er i tilfeldig rekkefølge Kevin Veiby Pettersen, Lars Magnus og Louise Kommedal Bråten, Kristine og Maren Stokland, Mats Røisgård, Alexandra Paulsen og Marit Holtung. Barna i bakgrunn er Madelen og Emilie Bugge og Helle Bøe. Foto: Stian Ormestad.

Dette kunne du først lese om iReAvisa på papir september 2020.

Sjekk også:Hvor vil du at disse skal stå? Sjekk lista til UP-sjefen!

– Hvis noen har fantasi nok til å kalle dette et busstopp, så gratulerer med god fantasi, sier en av foreldrene i Kleiva lengst nord i den nye storkommunen, Helge Holtung.

FØRERKORTBESLAG PÅ BISPEVEIEN: Utrykningspolitiet ble stamgjester langs Bispeveien i sommer. Fartsrekorden ble 133 km/t i 80-sone. Det resulterte i førerkortbeslag på stedet. Og det var ikke det eneste: Det er blitt skrivi ut mange bøter og tatt beslag i fire førerkort. Høyeste hastighet i den foreløpig siste fartskontrollen på tampen av august ble målt til 107 km/t i 80-sona. Foto: UP.

– Skikkelig skummelt!

– Vi står litt oppi veien her, peker ungene i Kleiva opp den lille private veien de venter på, – og løper så fort vi kan ned når vi ser bussen!

Bussen stopper uti veien, i 80-sone. – Noen biler stopper og venter bak bussen, men mange kjører bare forbi i full fart, forteller barna.

Høy fart og stor trafikk

Skoleelevene vi prater med går fra Kleivaveien og ned til Bispeveien via en privat vei for å ta bussen. Krysset der den private veien møter Bispeveien er «busstoppet».

De bor alle innafor 4-kilometersgrensa som gjelder fra og med 4. klasse, noen såvidt det er.

Asfaltering av Kleivaveien

Kleivaveien ble også bredere, og de verste svingene ble rettere og mer oversiktlig.

Det store økonomiske poenget med den store investeringa, var at skolebussen endelig kunne kjøre her.

Men den gang ei.

Skolebussen har ikke tid til å kjøre Kleivaveien

SKOLEELEVER: Her venter barna i Kleiva på bussen. En liten privat vei er «busstopp», så bussen må stoppe i 80-sona på Bispeveien. Barna er i tilfeldig rekkefølge Kevin Veiby Pettersen, Lars Magnus og Louise Kommedal Bråten, Kristine og Maren Stokland, Mats Røisgård, Alexandra Paulsen og Marit Holtung. Foto: Stian Ormestad.

VKT ville fortsatt ikke kjøre bussene sine over Kleivaveien, utbedringer til tross. Det skal være fordi skolebussen ikke har tid til det, har ReAvisa fått til svar nå:

– En endring på valgte traseer kan i tilfeller medføre enten behov for betydelige justeringer av tidspunkter for skolens start- og sluttid, eller at det dimensjonerer opp skoleskyssen med ekstra materiell og mannskap.

– Konkret for skoleskyssen i Re og det etterspurte ønske om å betjene Kleivaveien vil medføre ett av disse. Dette er vurdert og vi kommer til at det ikke er ønskelig å gjøre en slik justering.

VENTER PÅ EN LØSNING: Skal vi tro det ReAvisa får til svar, så blir det en løsning i 2021 med nye busslommer langs Bispeveien. Foto: Stian Ormestad.

Med hjertet i halsen

Det ble også jubla i Kleiva og andre grender langs Bispeveien dadet ble bevilga statlige millioner til busslommer langs veien.

Dette har blitt utsatt flere ganger etter bevilgningen kom på nyåret 2017.

Teamlederen i fylkeskommunen kan bekrefte til ReAvisa at jobben

En av to må realiseres

Kommunalsjef for oppvekst i nye Tønsberg kommune Espen I. Riiser sender oss videre til sin rådgiver Henning Hansen. Han forteller at det jobbes med ny trafikksikkerhetsplan i nye Tønsberg kommune.

Elementer fra de gamle planene i gamle Re kommune blir tatt med videre, og her Kleivaveien nevnt hele 14 ganger.

Mye stygg kjøring

Poengene til foreldrene understrekes med flere forbikjøringer på den korte rettstrekka, så å si hele tida mens ReAvisa er på visitt.

Ifølge Tønsberg kommunes nettsider er det et mål om å få på plass en ny trafikksikkerhetsplan for den nye kommunen i løpet av dette året.

Les også:Bevilger 40 millioner kroner for en tryggere Bispevei.

Sjekk også:Her blir asfaltarbeiderne møtt med jubelrop og bobler:

Les hele den opprinnelige saken iReAvisa på papir september 2020.

Annonse
Annonse

ReAvisa - lokalavisa for Re; Revetal, Ramnes, Våle, Vivestad, Undrumsdal og Fon


Avisa er gratis å lese på papir og nett. ReAvisa legges der folk møtes, du finner den i avisstativ på butikker, bensinstasjoner, spisesteder
og arrangement i Re. Opplaget er 3.000 / 6.000. Avisa blir godt lest, på venterrom, kafeer, og så videre. Nettavisa oppdateres javnlig og har i snitt over 6.000 lesere i uka - 27.211 brukere sist måned.

Vi lager ReAvisa:
Stian Ormestad, skrivende redaktør - Stian@ReAvisa.no
Håkon Westby, seniorfrilanser - Hakon@ReAvisa.no
Ledig engasjement som ungdomsfrilanser - ta kontakt

Tips om gode Re-saker!
Tips@ReAvisa.no

ReAvisa jobber etter Vær Varsom-plakaten for god presseskikk.

Vil du bidra?
ReAvisa er gratis å lese på papir og nett. Avisa er annonse- og folkefinansiert.
ReAvisa-vippsen er 54 02 82, ReAvisa-kontoen er 1506.09.87979.
Merk gjerne innbetaling med “gave”.

Annonse?
E-post: Annonse@ReAvisa.no så kan vi gi et godt tilbud.
Utgiver: Ormis Media AS.