
Hvor vil du at disse skal stå? Sjekk lista til UP-sjefen!

FARTSKONTROLL: En UP-patrulje vinker inn en fartssynder. Illustrasjonsfoto: Utrykningspolitiet.

Les også:– Vi holder koken, også i disse korona-tider.
Det var den første torsdagen i juni at UP tok oppstilling lang Bispeveien, i 80-sona. Og her gikk den ene fartssynderen etter den andre i fella.
GODE TIPS FRA LOKALKJENTE: – Vi tar med oss tipsene fra leserne deres, sier UP-distriktsleder Karin M. Walin om mulige framtidige kontrollsteder i Re. Foto: Politiet.

Mange forslag fra lokalkjente
ReAvisa har samla noen av de mest gjentakende forslagene:
- Ramnesveien, 40-sone i sentrum.
- Ramnesveien, 50/60-sone gjennom tettbebyggelse på Jarberg
- Brårveien, 60/50-sone.
- Kileveien, 60-sone.
- Sørbyveien, hele veien.
- Fonsveien, over slettene med 80-sone.
- Vivestadlinna, 60-sone.
- Fossanveien, forbi Hjerpetjønn i 60-sone.
- Gamle E18 i Undrumsdal, Undrumsdalsveien med flere forskjellige fartsgrenser.
- Flere kontroller på Bispeveien i 80-sone, men også i 70-sone på Fossan og Barkost.
Det viktigste er å forebygge trafikkulykker
Vi spurte UP om de vil se lista. Som et godt tips fra kjentfolk til hvor det trykkes altfor hardt på gassen av altfor mange trafikanter. Svaret var positivt:
Trenger en strekning med fri sikt og en parkeringslomme
FONSVEIEN: Over slettene på Fonsveien trøkker noen litt ekstra te på gassen. Foto: Stian Ormestad.

Kontroller på løpende bånd
Mens mange etterlyser fartskontroller i sitt nabolag, er det noen som får fartskontroller uttafor døra så å si annahver dag.
60-sona på Høyjordveien er et sånt satsingssted, gjennom flere år nå.
– Når det gjelder Høyjordveien, så har det vært en strekning der vi har fått og fortsatt får ønsker om trafikkontroller, forteller Karin M. Wallin i UP.
Fartskontroller funker!
Så at fartskontroller virker, er hevet over enhver tvil. Kanskje litt for godt?
Kan ta både de som kjører for fort, og de som kjører for sakte
GAMLE E18: Undrumsdalsveien står på lista over steder ReAvisa-leserne ønsker UP velkommen. Foto: Stian Ormestad.

På Høyjordveien har Re-daktøren erfart kunststykke å kjøre forbi en annen bil på sletta før kontrollen, med laseren pekt rett i fleisen. Bilen som ble kjørt forbi, holdt stødig fart mellom 30 og 40, mens den forbikjørende holdt 60 og sklei sakte, men sikkert, forbi.
– Det kan vi, dersom vi anser det som trafikkfarlig.
– Folk kjører som griser her!
Så tilslutt en liten vandrehistorie fra den gangen vi hadde lensmann i Re. Han ble kontakta av bekymra naboer i byggefeltet han bodde i, som gjerne ville ha fartskontroll der.
Trafikksikkerhetsarbeid er førstepri
RAMNES SENTRUM: Både Ramnesveien og Brårveien er en gjenganger når det ønskes fartskontroller i Re. Foto: Stian Ormestad.

Det har ikke lykkes å få denne vandrehistorien bekrefta fra den aktuelle lensmannen, men vedkommende humra godt i skjegget han ikke har da lokalavisa refererte den etter hvert så velkjente vandrehistorien til ham.
Nå er det ikke lensmann som holder fartskontroll lenger, men UP som har hovedansvaret for politiets trafikktjeneste. Utrykningspolitiets samfunnsoppdrag inkluderer trafikksikkerhetsinnsats, kriminalitetsbekjempelse på vei, samt bistand og beredskap.
UP skal også være politiets fagorgan knyttet til utvikling av nye metoder og materiell som brukes i trafikksikkerhetsarbeidet.
Les mer ombil, trafikk og veier i Re.
BISPEVEIEN: Det er de som ikke respekterer 70-sonene på Bispeveien gjennom Re. Foto: Stian Ormestad.

BRÅRVEIEN: Nabolaget har tidligere gått sammen for å sette fokus på grisekjøring her. Foto: Stian Ormestad.

FOSSANVEIEN: På sletta forbi Hjerpetjønn er det mange som har vanskelig for å holde 60. Foto: Stian Ormestad.

KILEVEIEN: Her har trafikken økt veldig de siste åra, og langt ifra alle holder fartsgrensa. Foto: Stian Ormestad.

SØRBYVEIEN: Slett og fin vei, men med mange hus og avkjørsler tett inntil. Derfor 50-sone. Foto: Stian Ormestad.

HØYJORDVEIEN: Her er UP stamgjester med fartskontroller på fartskontroller på fartskontroller de siste åra. Mange har mista lappen akkurat her, etter å ha oversett 60-skiltene med god margin. Foto: Stian Ormestad.
