
Ber ny-ordføreren pushe på for en bedre Bispevei

DEN GANG DA: Frode Hestnes på Bispevei-befaring sammen med daværende samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen og daværende statssekretær Bård Hoksrud (alle FrP). Fem år etter omkjøringskaoset på Bispeveien har det skjedd null og intet. Det provoserer Frode. Foto: Stian Ormestad.

Bakgrunn:Bevilger 40 millioner kroner for en tryggere Bispevei
Det er Frode Hestnes (FrP) som holder trøkket oppe i den nye storkommunen, med en interpellasjon til det neste kommunestyremøtet, til uka onsdag 11. mars:
«Det har vært mange runder mellom tidligere ordfører i Re kommune og Fylkeskommunen/Statens vegvesen om disse tiltakene og Fylkeskommunens bidrag. Og tidspunkt for oppstart og ferdigstillelse har variert og blitt utsatt, litt om hverandre».
Utsettelse etter utsettelse
ULYKKESBELASTET: Trøkket har vært stort i mange år for å få gjort noe med en tungt belastet Bispevei gjennom Re. Faksimile: ReAvisa, oktober 2009.

UTÅLMODIG: Frode Hestnes (FrP) fra Våle. Foto: Stian Ormestad.

«Så får vi i år høre at tiltakene er utsatt til 2023 – 2024 av budsjettmessige hensyn? Seinest i epost fra hovedutvalgsleder Arve Høiberg i VTFK 26. februar d.å.»
«Dette kan etter interpellantens mening ikke stemme, da alle tiltak har vært fullfinansiert – enten fra Staten eller Fylkeskommunen».
Ble enige med Staten om et spleiselag
Re og Holmestrand tok raskt tak i dette, og utfordra samferdselsministeren til å gjøre tiltak på Bispeveien og i Holmestrand sentrum, både for å bøte på slitasjen, men også for å øke trafikksikkerheten.
Som Frode forklarer i interpellasjonen: Det var flere møter og mange som utøvde «press» mot sentrale myndigheter, også Vestfold fylkeskommune som vei-eier var med i dialogen. Fylkeskommunen la på bordet en «egenandel» som skulle gjøre det lettere for staten å bidra med midler.
Tre år siden penga ble lagt på bordet
Det resulterte i at Fylkeskommunen skulle sørge for sykkelvei fra Ås til Linnestad, dersom staten bidro med finansiering av tiltak lenger nord på Bispeveien. Det er da snakk om gang og sykkelvei fra Svinevoll til Bakke mølle.
- Etablering av manglende sykkelvei langs Bispeveien sør for Svinevoll til Skinneneveien (om lag 20 millioner kroner)
- Etablering av busslommer og forbikjøringslommer for traktor/anleggsmaskiner på begge sider av veien på strekningen Bispeveien Svinevoll – Kronlia (om lag 10 millioner kroner)
- Trafikksikkerhets – og veitiltak i Holmestrand kommune (om lag 25 millioner kroner)
- Asfaltering på Bispeveien der det er behov som følge av slitasje (om lag 10 millioner kroner)
Koker bort i kålen?
Det mens vi i Re må leve med den sterkt trafikkerte og ulykkesbelasta veistrekningen som hovedfartsåre gjennom Re.
Uten oppgraderinger som lova?