Annonse
Annonse
Ber ny-ordføreren pushe på for en bedre Bispevei

Ber ny-ordføreren pushe på for en bedre Bispevei

Annonse
Annonse
Stian Ormestad
Stian Ormestad
Annonse
Annonse

DEN GANG DA: Frode Hestnes på Bispevei-befaring sammen med daværende samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen og daværende statssekretær Bård Hoksrud (alle FrP). Fem år etter omkjøringskaoset på Bispeveien har det skjedd null og intet. Det provoserer Frode. Foto: Stian Ormestad.

Bakgrunn:Bevilger 40 millioner kroner for en tryggere Bispevei

Det er Frode Hestnes (FrP) som holder trøkket oppe i den nye storkommunen, med en interpellasjon til det neste kommunestyremøtet, til uka onsdag 11. mars:

«Det har vært mange runder mellom tidligere ordfører i Re kommune og Fylkeskommunen/Statens vegvesen om disse tiltakene og Fylkeskommunens bidrag. Og tidspunkt for oppstart og ferdigstillelse har variert og blitt utsatt, litt om hverandre».

Utsettelse etter utsettelse

ULYKKESBELASTET: Trøkket har vært stort i mange år for å få gjort noe med en tungt belastet Bispevei gjennom Re. Faksimile: ReAvisa, oktober 2009.

UTÅLMODIG: Frode Hestnes (FrP) fra Våle. Foto: Stian Ormestad.

«Så får vi i år høre at tiltakene er utsatt til 2023 – 2024 av budsjettmessige hensyn? Seinest i epost fra hovedutvalgsleder Arve Høiberg i VTFK 26. februar d.å.»

«Dette kan etter interpellantens mening ikke stemme, da alle tiltak har vært fullfinansiert – enten fra Staten eller Fylkeskommunen».

Ble enige med Staten om et spleiselag

Re og Holmestrand tok raskt tak i dette, og utfordra samferdselsministeren til å gjøre tiltak på Bispeveien og i Holmestrand sentrum, både for å bøte på slitasjen, men også for å øke trafikksikkerheten.

Som Frode forklarer i interpellasjonen: Det var flere møter og mange som utøvde «press» mot sentrale myndigheter, også Vestfold fylkeskommune som vei-eier var med i dialogen. Fylkeskommunen la på bordet en «egenandel» som skulle gjøre det lettere for staten å bidra med midler.

Tre år siden penga ble lagt på bordet

Det resulterte i at Fylkeskommunen skulle sørge for sykkelvei fra Ås til Linnestad, dersom staten bidro med finansiering av tiltak lenger nord på Bispeveien. Det er da snakk om gang og sykkelvei fra Svinevoll til Bakke mølle.

  • Etablering av manglende sykkelvei langs Bispeveien sør for Svinevoll til Skinneneveien (om lag 20 millioner kroner)
  • Etablering av busslommer og forbikjøringslommer for traktor/anleggsmaskiner på begge sider av veien på strekningen Bispeveien Svinevoll – Kronlia (om lag 10 millioner kroner)
  • Trafikksikkerhets – og veitiltak i Holmestrand kommune (om lag 25 millioner kroner)
  • Asfaltering på Bispeveien der det er behov som følge av slitasje (om lag 10 millioner kroner)

Koker bort i kålen?

Det mens vi i Re må leve med den sterkt trafikkerte og ulykkesbelasta veistrekningen som hovedfartsåre gjennom Re.

Uten oppgraderinger som lova?

Nå kommer E18-trafikken via Bispeveien – igjen.

Siste smak av omkjøringstrafikk på Bispeveien?

Nå blir det gang- og sykkelvei hele veien til by’n!

Les flere saker omBispeveien i ReAvisa-arkivet.

Annonse
Annonse

ReAvisa - lokalavisa for Re; Revetal, Ramnes, Våle, Vivestad, Undrumsdal og Fon


Avisa er gratis å lese på papir og nett. ReAvisa legges der folk møtes, du finner den i avisstativ på butikker, bensinstasjoner, spisesteder
og arrangement i Re. Opplaget er 3.000 / 6.000. Avisa blir godt lest, på venterrom, kafeer, og så videre. Nettavisa oppdateres javnlig og har i snitt over 6.000 lesere i uka - 27.211 brukere sist måned.

Vi lager ReAvisa:
Stian Ormestad, skrivende redaktør - Stian@ReAvisa.no
Håkon Westby, seniorfrilanser - Hakon@ReAvisa.no
Ledig engasjement som ungdomsfrilanser - ta kontakt

Tips om gode Re-saker!
Tips@ReAvisa.no

ReAvisa jobber etter Vær Varsom-plakaten for god presseskikk.

Vil du bidra?
ReAvisa er gratis å lese på papir og nett. Avisa er annonse- og folkefinansiert.
ReAvisa-vippsen er 54 02 82, ReAvisa-kontoen er 1506.09.87979.
Merk gjerne innbetaling med “gave”.

Annonse?
E-post: Annonse@ReAvisa.no så kan vi gi et godt tilbud.
Utgiver: Ormis Media AS.