
Amalie fronter 8. mars-kampanje på skjermer over hele landet

Sjekk også:Amalie er Ridder av Re!
– Jeg skulle ønske det ikke var nødvendig med en slik kampanje i 2021, sier Maren Aas Nakken, daglig leder i Splay, tilNRK(ekstern lenke).
STERK STEMME: Amalie Olsen Gjersøe (22) fra Skinnane er en sterk stemme som forsvarer de som opplever mest hets når de bruker stemmen i det offentlige rom. Skjermdump: Instagram.

Amalie Olsen Gjersøe (22) fra Skinnanehar vært på YouTube i seks år og har fått stadig flere følgere i sosiale medier. Nå er tallet totalt 705.000 på alle flater.
Hat i kommentarfeltet – hele tida
«Hold kjeft din kjerring», «jævla hore» og «please gå og dø», var sitater som ble vist på skjermer i gater, på togstasjoner, bussholdeplasser og kjøpesentre i hele Norge på kvinnedagen 8. mars.
«Hvem faen er du til å mene noe» og «hold kjeft din flate faen», er strofer som er posta i hennes kommentarfelt.
– Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra
– Kommentarene har som regel ingen sammenheng med meningene mine. Jeg får kommentarer på at nesa mi er for lang, at rumpa mi er for liten og at jeg har for små pupper.
Amalie sier til NRK at hun tåler å få slike kommentarer når hun velger å yrte meningene sine i offentligheten. Det er den kommende generasjonen hun er bekymra for.
Langt vanskeligere for jenter enn gutter
8. mars-kampanjen sto Splay bak, det er et YouTube-nettverk som Amalie Olsen, som er hennes navn i denne sammenheng, er med i.
Kampanjen kommer som følge av en undersøkelse retta mot jenter og gutter i alderen 15 til 20 år som Opinion har gjennomført på oppdrag av Stortinget og Stortingspresidenten Tone Wilhelmsen Trøen.
På Instagram skriver Amalie:
Kampklar
Det er ikke første gang Re-jenta fronter en kampanje mot hat-ytringer. Tidligere har hun frontaIkke greit-kampanjensammen med statsminister Erna Solberg.
Hun har også mottatt en rekke priser for sin YouTube-kanal oppigjennom åra, blant annetÅrets stjerneskudd.