Annonse
Annonse
Amalie (17) følges av tusenvis i sosiale medier

Amalie (17) følges av tusenvis i sosiale medier

Annonse
Annonse
Synne Eggum Myrvang
Synne Eggum Myrvang
Annonse
Annonse

Fotolyset er rigga opp og kameraet er satt på stativ. Amalie Olsen Gjersøe (17) sitter helt aleine på jenterommet og spiller inn videoer tilYouTube-kanalen sin.

Amalie legger ut videoer om mote, skjønnhet og humor: Alt fra hvordan hun sminker seg til Jakten på kjærligheten-parodi, «challenges» der hun tar i mot utfordringer eller videoer der hun svarer på spørsmål følgerne har – alt med humor og glimt i øyet. I videoen øverst i denne saken svarer Amalie på spørsmål fra ReAvisa-akkurat slik hun i ville svart sine egne følgere på YouTube-kanalen sin .

  • YouTube er verdens største nettsted for opplastning, visning og deling av videoer.
  • En YouTuber er en som lager og deler vidoer med jevne mellomrom, og gjerne følges av mange mennesker.
  • Snapchat er en mobilapp der man deler bilder, videoer eller tekst med mottakere man selv velger hvem skal være. Meldingene er maks ti sekunder lange, og kan ligge i appen i 24 timer før de forsvinner for godt.

Daglig får hun meldinger på Snapchat og kommentarer på videoene hun har lagt ut.

Som yngre lekte hun seg med å lage actionfilmer der lillebroren og fetteren var skuespillerne. Etter hvert begynte hun å sette seg selv i sentrum, blant annet med å lage videoer med sminketips.

Ordentlig alvor ble det likevel ikke før hun fikk kjøpt seg ordentlig kamera og PC til å redigere på sommeren 2014 – og siden den gang har følgerne bare strømmet på.

Amalie gjør alt selv – fra filming til ferdig video. Fotolysa er blant de bedre investeringene hittil – Før måtte jeg kjappe meg og spille inn video rett etter skolen mens det enda var dagslys, minnes Amalie. Nå vil hun oppgradere utstyret enda litt, men det må tas i tur og orden – for det er enda ingen gullgruve å være YouTuber for Amalie, selv om flere i Norge lever av det. Foto: Synne Eggum Myrvang.

080116_Amalie_Gjersoe_Olsen_Youtube (4)

Mamma Ellen Gjersøe og pappa Morten Olsen er lite involverte i hele YouTube-eventyret.

Fra venstre mamma Ellen Gjersøe som ikke er å finne på et eneste sosialt medium, Amalie Olsen (17) som følges av tusenvis på YouTube og i andre sosiale medier, lillebror Hans Ivar (12) og pappa Morten Olsen. Både Amalie og foreldrene synes det er litt uvirkelig at så mange følger med på det hun foretar seg, men først og fremst at det er veldig, veldig gøy. Foto: Synne Eggum Myrvang

080116_Amalie_Gjersoe_Olsen_Youtube (7)

– Minstemann Hans Ivar (12) sitter og ser YouTube-videoer av gutter som spiller dataspill, og Amalie lager YouTube-videoer.

Men da Amalie var yngre passet både mamma og pappa på å informere henne om hvordan man oppfører seg i sosiale medier. Den tid er forbi.

De stoler fullt og helt på datteren sin, og vet at hun har kontroll på det hun holder på med. Men om lillebror Hans Ivar skal være med i videoer, vil de helst vite det på forhånd.

Nå ser foreldrene at YouTube og sosiale medier langt på vei danker ut både TV-titting og andre ting som de selv holdt på med på Amalies alder og yngre.

– Hun er kanskje litt kjendis, mener lillebroren, som selv har vært med i noen av videoene.

De to første gangene hadde han på seg samme hettegenser – uten å tenke noe mer på det. Da fikk han høre det på skolen av jentene dagen etterpå.

– Derfor tok jeg på meg akkurat den samme hettegenseren den neste gangen jeg skulle være med også, sier Hans Ivar lurt. Og bare for å gni det skikkelig inn, har han på seg akkurat samme hettegenseren på bildet over i denne saken også.

Når Amalie har spilt inn videoen på rommet sitt, tar hun med seg PC ned i stua og sitter der for å redigere. – Jeg liker at det er litt folk og lyd rundt meg, sier hun. Å redigere og klippe en film tar alt fra noen timer til noen dager. Foto: Synne Eggum Myrvang.

080116_Amalie_Gjersoe_Olsen_Youtube (8)

– Jeg håper jo det er fordi jeg gir av meg selv, og fordi de som ser på liker redigeringen min. Jeg bruker veldig mye tid på redigering, forteller hun. Når en video er spilt inn, kan Amalie bruke alt fra noen timer til flere dager på å redigere det som skal bli den endelige videoen.

Målet hennes er å legge ut omtrent en video i uka.

1. desember 2014 ble hun også med i YouTube-nettverket Splay, et selskap som samler flinke og innflytelsesrike YouTubere. De jobber ut mot det kommersielle markedet, lager sponsoravtaler og veileder dem hvis de har behov for det.

– Å bli med i Splay har hjulpet meg masse. De har promotert kanalen min, og jeg har blitt kjent med andre YouTubere, forteller Amalie. Hun mener også at hun har blitt mye tøffere når det gjelder å møte nye mennesker.

Hun får stadig tilsendt sponsede pakker med klær fra diverse nettbutikker.

– Jeg sier alltid til de jeg får sponset ting av, at jeg gir min ærlige mening om produktene. Jeg passer også på å informere følgerne om at ting jeg viser fram er sponsa. Det er mange sponsortilbud jeg takker nei til også, hvis jeg vet at det er ting jeg ikke liker eller interesserer meg for, forteller hun.

Av Splay får Amalie en månedlig sum alt ut i fra hvor mange visninger videoene har hatt. Summen bikker sjelden tusen kroner.

Å gjøre videoer for en komersiell aktør kan bringe ekstra kroner i kassa – som en hun laget «i samarbeid med» Narvesen i sommer. Oppgaven var å lage en kreativ film med et sett kopper og pingpongballer merket med Narvesen-logoen. Lønna var på i underkant av 2.000 kroner.

Amalie holder opp en poncho hun nylig har fått sponset. Den skal hun senere vise fram til følgerne på YouTube. Foto: Synne Eggum Myrvang

080116_Amalie_Gjersoe_Olsen_Youtube (6)

Christina Parker (27) er nå Country Manager for Splay Norge, YouTube-nettverket Amalie er med i. Parker er utdannet journalist, men har kun jobbet med innholdsmarkedsføring.

Det «gode innholdet» skaper hele grunnlaget for at YouTuberne kan kobles opp mot komersielle aktører.

I stallen har Splay alt fra YouTubere som Amalie, til de som driver med gaming og andre ting, eksempelvis Prebz&Dennis. Sistnevnte har videoer som blir sett flere hundre tusen ganger, og de lever av kanalen sin.

Amalies målgruppe er både jenter og gutter. Hoveddelen av følgerne er mellom 12 og 16 år. Jentene vil helst ha mer sminkevideoer, mens gutta etterspør mer «vlogs», videoer som tar for seg en dag i Amalies liv eller morsmomme, daglidagse hendelser. Amalie selv opplever at humorvideoene hennes er mest populære, sånn jevnt over.

– Det som er gøy å se, er at Amalie egentlig er ganske sjenert i møte med nye mennesker, men så fort hun er på eget rom foran kameraet er hun en helt annen og full av humor. Det er også viktig å huske på at de som ikke lever av dette, i utgangspunktet driver med dette fordi det er gøy, og ikke for å tjene penger. Man kommer i kontakt med folk, man eksponerer seg selv, og har det gøy, rett og slett, forteller Parker.

Det hun mener er helt spesielt med YouTube, er at seerne opplever at de blir snakket til:

– Jeg husker jeg syntes Spice Girls var dødskult. Men det fantes på ingen måte en link mellom meg og dem. Jeg kunne kanskje få kjøpt klærne de hadde, og det var alt, forteller hun.

Amalie Olsen Gjersøe (17) fra Våle sin hobby strekker seg langt utover det vanlige Re-livet. Fra jenterommet på gården spiller hun inn videoer som når ut til tusenvis av unge jenter og gutter. Foto: Synne Eggum Myrvang.

080116_Amalie_Gjersoe_Olsen_Youtube

Les mer omAmalie Olsen Gjersøe.

Annonse
Annonse

ReAvisa - lokalavisa for Re; Revetal, Ramnes, Våle, Vivestad, Undrumsdal og Fon


Avisa er gratis å lese på papir og nett. ReAvisa legges der folk møtes, du finner den i avisstativ på butikker, bensinstasjoner, spisesteder
og arrangement i Re. Opplaget er 3.000 / 6.000. Avisa blir godt lest, på venterrom, kafeer, og så videre. Nettavisa oppdateres javnlig og har i snitt over 6.000 lesere i uka - 27.211 brukere sist måned.

Vi lager ReAvisa:
Stian Ormestad, skrivende redaktør - Stian@ReAvisa.no
Håkon Westby, seniorfrilanser - Hakon@ReAvisa.no
Ledig engasjement som ungdomsfrilanser - ta kontakt

Tips om gode Re-saker!
Tips@ReAvisa.no

ReAvisa jobber etter Vær Varsom-plakaten for god presseskikk.

Vil du bidra?
ReAvisa er gratis å lese på papir og nett. Avisa er annonse- og folkefinansiert.
ReAvisa-vippsen er 54 02 82, ReAvisa-kontoen er 1506.09.87979.
Merk gjerne innbetaling med “gave”.

Annonse?
E-post: Annonse@ReAvisa.no så kan vi gi et godt tilbud.
Utgiver: Ormis Media AS.