
Tjenester nær folk? Ikke i skranken på Revetal

KOMMUNEHUSET PÅ REVETAL: Hjertepynta til jul, av barnehagene i Re. Arkivfoto.

Thorvald om kveldens kommunestyre-vedtak: – Jeg synes ikke det var noe stas, nei. Må innrømme det.
Automatisering av servicekontoret på kommunehuset har engasjert. Spesielt siden avgjørelsen tas på grunnlag av besøkstall i korona-tid.
IKKE VERDT PAPIRET DET ER SKREVET PÅ? Den politiske plattformen for sammenslåing av Re og Tønsberg. Arkivfoto.

Avgjort på sviktende grunnlag?
På dette grunnlaget har nå kommunestyret i nye Tønsberg gått inn for å fortsette automatiseringa av servicefunksjonene til kommunen på kommunehuset på Revetal.
Stikk i strid med det som ble sagt i arbeidet med den politiske plattformen i sammenslåinga av Re og Tønsberg: Tjenester nær folk.
Viktig for de som trenger kommunen mest
ReAvisa har tidligere skrivi om reaksjoner fra folk, men innsigelsene blir ikke hørt av flertallet i kommunestyret i nye Tønsberg kommune:
Det var bare SV, Rødt og FrP som gikk i mot kommunedirektørens forslag om videre automatisering.
Skal alt samles i by’n?
Rødt stiller også store spørsmålstegn ved om innsparinga er så stor som det tegnes opp et bilde av i kommunedirektørens saksframlegg. For eksempel at det blir gjort mye mellom drop-in-besøkene, som ikke nødvendigvis fanges opp i statistikken.
Heming Olaussen (SV) fyrer på videre: – Skal alt samles i Tønsberg sentrum? Hva med stjernestrukturen i nye Tønsberg kommune?
«Tjenester nær folk»?
SV vil styrke nærmiljøene rundt om i kommunen, ikke bare på Revetal – men også Sem, Vear, med flere. Derfor er forslaget å ha et bemannet servicekontor på Revetal, som et pilotprosjekt for å teste ut en desentralisert modell i nye Tønsberg kommune.
Disse orda var gammel-ordfører i gamle Re, Thorvald Hillestad (SP), med på å koke sammen. Hva er de verdt i dag, snaut to år etter sammenslåinga?
Ny undersøkelse «etter» korona
Thorvald taler varmt om alle de kommunale arbeidsplassene som fortsatt er på kommunehuset på Revetal, han mener det er vel så mange nå som før.
– Men vi må konstatere at akkurat dette tilbudet vi nå diskuterer blir lite benytta. Vi vedtok å utsette avgjørelsen, da den første undersøkelsen ble gjort i mars 2020, nettopp for å se om besøkstallene tok seg opp etter gjenåpning.
– Riktig å fortsette automatiseringa
– Vi er satt til å vurdere kost og nytte. Her ser vi at det er klare råd fra kommunedirektøren når det gjelder åssen det forholdet bør vurderes i denne saken, viser Thorvald til i kommunestyremøtet.
Flertallet stemmer for automatisering av servicekontoret på kommunehuset på Revetal. Mot SV, Rødt og FrP sine stemmer.
Les også:– For meg betyr det utrolig mye å møte ekte folk.
STEMTE JA: Automatisering av servicekontoret på Revetal, var saken som var oppe til votering i kommunestyret i kveld. Thorvald Hillestad (SP) stemte ja, og innrømmer at det er i strid med det han sa i sammenslåingsdebatten. Foto: Stian Ormestad.
