
Jernbaneverket anbefaler Skoppum vest

I kveld avslørte Jernbaneverket at deres anbefaling for dobbeltspor for InterCity-strekningen Nykirke-Barkåker er Skoppum vest, heter det påJernbaneverkets nettsideonsdag 17. februar 2016.
Alternativ 1 (Bakkenteigen med en variant via Nykirke tettsted) og alternativ 2 (Skoppum øst) liggende på viadukt på vestsiden av Borreskåla. Alternativ 3 (Skoppum vest) går gjennom skogsområdene i vest, delvis i tunnel.
Allerede dagen etter at nyheten ble kjent, torsdag 18. februar, inviterer Jernbaneverket til åpent møte fra klokka 18.00 – 21.00 på Bakkenteigen, Campus Vestfold. Det vil bli anledning til å stille spørsmål.
Endelig vedtak i kommunene forventes i oktober 2016. I henhold til Nasjonal Transportplan (NTP), planlegges det at dobbeltsporet mellom Nykirke-Barkåker skal stå ferdig til 2024 med planlagt byggestart i 2019.
JERNBANESTASJON I UNDRUMSDAL: Alternativ 3 – Skoppum vest, markert med oransje linje, er det vestre alternativet – og det beste, ifølge Jernbaneverket. Det betyr jernbanestasjon helt på grensa mellom Re og Horten, i Undrumsdal. Illustrasjon: Jernbaneverket.
