Re-lærerne leker seg til bedre realfagundervisning

HVORFOR BRENNER IKKE FEMTILAPPEN? Sjøl om den er dynket i rødsprit og vann, og femtilappen tilsynelatende brenner, så tar det aldri skikkelig fyr i femtilappen. Det vekker nysgjerrigheten. Foto: Stian Ormestad.

Torsdag 16. august var en ganske annerledes planleggingsdag for barnehage- og skoleansatte i Re kommune:
BALLONGUTFORDRING: Hvor mange kan stå på bordet, mens lufta i ballongene fortsatt holder bordet over gulvet? Foto: Stian Ormestad.

Mange sprell med (natur)faglig utbytte
Før forrige skoleår var var alle barnehage- og skoleansatte i Re på et kick-off for prosjektet, i år møtes de igjen for å utveksle erfaringer. Eller; leke sammen.
Erlend Wagle, naturfaglærer ved Revetal ungdomsskole, har koordinert prosjektet her i Re. Han forteller at det er lite toppstyrt, men at det heller har vært fritt fram rundt om på barnehager og skoler til å finne fram til aktiviteter som vekker nysgjerrigheten til ungene.
GRISELUNGE-BLÅSING: Her lærer lærerne om lunger, ved å blåse luft inn i en griselunge. Engasjerte lærere forteller om store anatomiske oppdagelser blant elevene ved å studere griseinnvoller. Foto: Stian Ormestad.

POSJEKTKOORDINATOR I RE: Erlend Wagle, naturfaglærer ved Revetal ungdomsskole. Foto: Stian Ormestad.

Kreativitet og engasjement smitter
I ett av klasserommene hadde Ramnes-lærere veltet pulter, og på hver side lå en lik haug med legoklosser. Så var utfordringen at en bygger en legofigur, uten at den andre kan se den – for så å forklare hvordan den på andre siden av pulten skal bygge en helt lik.
LEKER MED LEGO: Ramnes-lærere viser hvordan de bruker legoklosser i realfagundervisningen ved Ramnes skole. Foto: Stian Ormestad.

Kollegene i Re-skolen som kommer innom forteller at de har fått enda en god ide. Alle veit hvordan de vil tilpasse legoleken til sine elever. Kreativiteten og engasjementet smitter.
SNEKRING: Fuglekasse-snekring bidrar både til praktisk undervisning og samarbeid. Foto: Stian Ormestad.

Lærer gjennom lek
Realfagprosjektet skal sørge for at «alle barn og unge i Re opplever læringsglede i realfag gjennom utforskende arbeidsmåter» og «barnehager og skoler skal utvikle egne satsingsområder ut fra den enkelte enhets identitet og lokal tilhørighet».
Begge deler ser ut til å lykkes. Re-elver lærer gjennom lek – som en del av den vanlige undervisningen, hele skoleåret gjennom.
PLANLEGGINGSDAG: Mange erfaringer og tips ble utvekslet på en ganske så annerledes planleggingsdag. Foto: Stian Ormestad.

Samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge
Felles for alle aktivitetene og eksperimentene er at de er laget og utformet i samarbeid med elever – på deres premisser:
I det kommende skoleåret videreføres realfagkommune-prosjektet i Re, dette skoleåret i samarbeid meddet nye Universitetet i Sørøst-Norge.
MÅLER SURHET: God stemning på gruppa som var innom Erlend Wagle og hans naturfagrom på Revetal ungdomsskole. Foto: Stian Ormestad.

LÆRER OM LUFT: Ballonger, et bord snudd på hodet og en haug med mennesker – det er alt man trenger til dette eksperimentet. Foto: Stian Ormestad.

NÅR SMELLER DET? Utrolig nok kan den ene etter den andre klatre opp på bordet som står på ballonger. Foto: Stian Ormestad.

LUFTIG EKSPERIMENT: Hva annet kan vi holde oppe eller løfte med luft?, er spørsmålet til elevene etter dette eksperimentet. Foto: Stian Ormestad.

FJÆRBLÅSING: Små og store utfordringer for barnehage- og skoleansatte i Re. Foto: Stian Ormestad.

RE – EN REALFAGKOMMUNE: Re-lærerne vil at elevene skal leke seg til bedre læring. Realfagskommune-prosjektet videreføres her i Re. Foto: Stian Ormestad.
