
Ruster oss for eldrebølgen i Re: – Korte avstander gir resultater!

SAMARBEIDER TIL ALLES FELLES BESTE: På bildene ser vi Monica Øren, veileder og kontaktperson ved NAV Re, Ingerd Saasen Skjold Backe, virksomhetsleder Helse og omsorg i Re helsehus og Re kommune, og Camilla Reidunsdatter Andreassen, studierektor ved Re videregående skole, Christine Wadel som jobber både på Re VGS og på Re helsehus, og Re VGS-elevene Ravdeep Kaur (18), Sanne Jensen (18) og Vilde Michaela Fritzøe (17). Foto: Stian Ormestad.

Denne sakenkunne du først lese i ReAvisa på papir– last ned gratis!
Les også:– Vi vil veldig gjerne jobbe på Re helsehus!
TOK OVER STYRINGA: Re VGS-elever tok over en del av en avdeling på Re helsehus. Foto: Stian Ormestad.

Monica Øren, veileder og kontaktperson ved NAV Re, Ingerd Saasen Skjold Backe, virksomhetsleder Helse og omsorg i Re helsehus og Re kommune, og Camilla Reidunsdatter Andreassen, studierektor ved Re videregående skole.
Flere trenger hjelp, men vi blir færre til å hjelpe
– Vi veit at aldring øker antall demente. Det krever mer folk. Men en tilleggsutfordring er at demente fremmedspråklige mister sitt andrespråk. Derfor må vi utdanne flerspråklige pleiere for å sikre verdighet i pleie av eldre med fremmedspråklig bakgrunn.
– Men det er mer enn eldrebølgen: Vi veit at Folkehelseinstituttet rapporterer om førti prosent flere unge jenter i behandling som følge av psykiske vansker løpet av de siste fem åra. Vi veit at flere overlever sjukdommer, men blir arbeidsufør som følge av seinskader. Også veit vi at tre av ti ikke fullfører videregående utdanning, at det er veldig mange søkere i ledige stillinger uten utdanningskrav, men etter hvert mangel på folk i stillinger med spesifikke utdanningskrav.
I tillegg til alt dette, blir det viktig å tilrettelegge for ansatte med noe nedsatt arbeidsevne, sånn at arbeidsgivere klarer å dekke sitt arbeidskraftsbehov, forteller Monica til ReAvisa.
Mange måter å få seg fagutdanning på
Andre eksempel på samarbeid er NAV Re og Helsehusets egen «rekrutteringsavtale». – Det innebærer at helsehuset kontakter NAV Re ved behov for arbeidskraft, og vi møtes javnlig for gjensidig kunnskapsdeling rundt dette.
NAV Re er i ferd med å utdanne eller omskolere rundt tjue arbeidssøkere til utdanning i helserelaterte fag. Noen av de er fremmedspråklige, flyktninger og menn – vi trenger flere både fremmedspråklige og menn i framtida. Noen allerede er i jobb på helsehuset.
Re kommune og helsehuset har på sin side tatt i mot fremmedspråklige med åpne armer, de er i ordinær jobb, og det vil bli tatt inn flere i praksis.
– Dette gjelder også de som er nyankomne som skal i gang med norskopplæring, får ReAvisa fortalt.
Fantastiske tall på Re VGS
Re videregående skole er kunnskapsleverandøren i samarbeidet, og gjennom samarbeidet kan skolen vise til gode resultater over mange år.
Re VGS har et frafall på rundt bare ett prosent de siste 12 – 13 årene på alle fag. Helse- og omsorgslinja har ikke hatt frafall i det hele tatt de tre siste åra.
I tillegg har skolen et opplegg for de få som ikke fullfører, sjøl etter at de har slutta på Re VGS. Mange kommer i mål på et vis likevel, gjennom dette samarbeidet med NAV Re.
Tidlig ute med velferdsteknologi
– NAV Re har gjennom kontakten med Re videregående og Re helsehus fått god innsikt i framtidas muligheter. Innovatoriet ved høyskolen på Bakkenteigen er et læringssenter for velferdsteknologi. Mange av oss har vært på besøk og fått kjennskap til hvordan teknologi kan gi mennesker mulighet til mestring, selvstendighet og læring. Det har også vært konferanser og kurs, forteller Monica.
Et tett samarbeid i to år
Gjennom to år er det blitt holdt samarbeidsmøter, der målet er å etablere kontakt og dele kunnskap og tenke langsiktig om framtidige utfordringer i helsesektoren gjennom et tett samarbeid mellom Re helsehus, NAV Re og Re videregående skole, avdeling for helsefag.
– Og i så måte er korte avstander faktisk viktig, forteller representantene fra Re helsehus, Re videregående skole og NAV Re til ReAvisa. Det at en representant fra NAV Re er fysisk tilstede på huset en dag i uka betyr mye.
Håper prosjektet videreføres i nye Tønsberg
– Vi har erfart at samhandling som system gir bedre løsninger – og da er den fysiske avstandene mellom oss et poeng. Det er ikke det samme som en telefon eller en epost – her har vi en javnlig tett kontakt gjennom møter der vi møtes ansikt til ansikt – som vi ser resultater av, viser Monica til.
– Men uansett hvor hovedkontoret til NAV for eksempel ligger, det viktige er at deres representanter er ute på arbeidsplassene. Og dette er Res største arbeidsplass, minner Ingerd om, – så vi håper på et fortsatt levende miljø på Revetal med et tett samarbeid mellom NAV, skole og helsehus.
Les også:– Vi vil veldig gjerne jobbe på Re helsehus!
VELFERDSTEKNOLOGI: Re helsehus fylles sakte, men sikkert opp med ny velferdsteknologi. Som for eksempel denne skjermen som kan trene både koordinasjon og hjerne. Re VGS-elevene demonstrerer gjerne! Foto: Stian Ormestad.
