Annonse
Annonse
– Ingen spurte om det gikk bra med barna på bussen

– Ingen spurte om det gikk bra med barna på bussen

Annonse
Annonse
Stian Ormestad
Stian Ormestad
Annonse
Annonse

HARD SMELL: Massekollisjonen i Bergsåsbakken mandag morgen ble ikke tatt på alvor hos verken busselskap eller politi, mener de involverte, vitner, passasjerer og pårørende. Foto: Stian Ormestad.

Les også:Kjedekollisjon med to busser og flere biler.

KREVENDE: Det er ikke første gang Unibuss-busser er involvert i ulykker her i Re. Manglende piggdekk eller kjetting har vært et gjentakende tema på glatte vinterveier i Re. Foto: Stian Ormestad.

Politiet skjønte ikke alvoret

Operasjonslederen fortalte til ReAvisa mandag morgen at de ikke hadde fått noen melding om ulykken fra de involverte. Politiet fikk melding først 10.06, nesten to timer etter ulykken. Da var det en forbipasserende som varlset om uhellet.

– Da var det for seint å sende en patrulje, fikk ReAvisa opplyst.

Etter at operasjonslederen fikk disse opplysningene, ble det sjekka opp om noe hadde svikta hos politiet. Alle meldinger skal loggføres – denne var ikke loggført. Men ReAvisa får bekrefta at anropet ble mottatt. – Det glapp i kaoset, forteller operasjonsleder Anne Meier i Vestfold politidistrikt, dagen etter ulykken.

Ingen spurte om det gikk bra med barna på bussen

Det var kaos på ulykkesstedet. En buss traff den andre i baken, som traff to personbiler som hadde stoppet opp på vei oppover bakken. Den ene bilen ble dratt med nedover bakken, mens den andre bilen ble klemt mot autovernet. Langs veien gikk Re VGS-elever som var blitt satt av busser i bånn av bakken.

Det var fare for liv og helse. I tillegg var det flere følgeulykker, der biler bulka i køen bak busskrasjen. Store materielle skader, og uavklart om det var noen personskader.

Hun setter spørsmålstegn ved prosedyrer ved ulykker, og hvordan sjåførene skal oppføre seg ovenfor passasjerer – og spesielt barn. De fikk greie på ulykken ved å lese om den i ReAvisa. De fikk ikke vite at deres barn var involvert før de kom hjem fra skolen.

«Ingen personskade» stemmer ikke

Vitner, involverte, passasjerer med pårørende og politi er kritiske til busselskapet som hadde to av sine busser involvert i ulykken: Unibuss. Den ene førte til ulykken, ved å skli inn i den andre – som så dro med seg to andre personbiler inn i kaoset.

Politiet mener at Unibuss burde varslet uhellet sjøl – da ville kanskje politiet skjønt alvoret. – Selskapet plikter å varsle, også fordi dette sorterer under «arbeidsulykke», forteller Anne Meier i Vestfold-politiet. I tillegg er det nok med mistanke om personskade – det var det her.

VRAK: Den siste bussen som ble berga, ble stående i flere timer etter ulykken i den glatte Bergsåsbakken. Foto: Stian Ormestad.

Allerede i den første ReAvisa-saken ble det klart at sjåføren av den ene bussen ble kjørt til legesjekk. I ettertid er det blitt kjent at flere passasjerer har vært til legesjekk også. «Ingen personskade» var ikke dekkende.

Unibuss beklager til alle som opplevde situasjonen som skremmende

– Vi har tydelige rutiner for hvordan vi skal opptre på et skadested, og vil i vår interne gjennomgang av ulykken kartlegge om rutinen ble fulgt, hva vi kunne gjort annerledes og eventuelt behov for endring av rutine eller bedre opplæring.

Også når det gjelder varsling av nødetatene, er svaret nokså likelydende: – Det fremgår tydelig av vår interne rutiner at nødetatene alltid skal varsles. Unibuss vil gjennomgå dette i etterkant av ulykken.

BEKLAGER: Ina Helen Østby, kommunikasjonsansvarlig i Unibuss. Pressefoto.

– For tidlig å si noe om årsaken til ulykken

– Det er den enkelte sjåfør sitt ansvar å vurdere kjøreforholdene og vurdere om det er forsvarlig å kjøre. Er føreforholdene krevende skal det vurderes å legge på kjetting, eller at videre kjøring opphører inntil forholdene er bedret.

– Unibuss gjennomgår alltid ulykker i etterkant for å lære av hendelsen, og det er for tidlig å si noe om årsaken her.

– Jeg kan avkrefte at det var stor fart involvert. Bussens logg ble lest av etter ulykken, og denne har kun registrert lave hastigheter forut av ulykken. Det var svært glatt på stedet, og ikke strødd når ulykken fant sted, forteller Ina Helen Østby i Unibuss.

Følte seg overkjørt av busselskapet

Politiet bekrefter at skademelding skal fylles ut på stedet, med mindre det er snakk om personskade som hindrer det, eller at alle de involverte er enig om å utsette det. Det var på ingen måte avklart her, ifølge de involverte.

Både bussjåførene og en representant for Unibuss som kom til stedet forsvant før de rakk å fylle ut noen papirer – enda de involverte insisterte på det.

Les også:Kjedekollisjon med to busser og flere biler

Her finner du flere saker frapolitiloggen i Re.

Annonse
Annonse

ReAvisa - lokalavisa for Re; Revetal, Ramnes, Våle, Vivestad, Undrumsdal og Fon


Avisa er gratis å lese på papir og nett. ReAvisa legges der folk møtes, du finner den i avisstativ på butikker, bensinstasjoner, spisesteder
og arrangement i Re. Opplaget er 3.000 / 6.000. Avisa blir godt lest, på venterrom, kafeer, og så videre. Nettavisa oppdateres javnlig og har i snitt over 6.000 lesere i uka - 27.211 brukere sist måned.

Vi lager ReAvisa:
Stian Ormestad, skrivende redaktør - Stian@ReAvisa.no
Håkon Westby, seniorfrilanser - Hakon@ReAvisa.no
Ledig engasjement som ungdomsfrilanser - ta kontakt

Tips om gode Re-saker!
Tips@ReAvisa.no

ReAvisa jobber etter Vær Varsom-plakaten for god presseskikk.

Vil du bidra?
ReAvisa er gratis å lese på papir og nett. Avisa er annonse- og folkefinansiert.
ReAvisa-vippsen er 54 02 82, ReAvisa-kontoen er 1506.09.87979.
Merk gjerne innbetaling med “gave”.

Annonse?
E-post: Annonse@ReAvisa.no så kan vi gi et godt tilbud.
Utgiver: Ormis Media AS.