Annonse
Annonse
Ny modell skal gi bedre og billigere veidrift

Ny modell skal gi bedre og billigere veidrift

Annonse
Annonse
Stian Ormestad
Stian Ormestad
Annonse
Annonse

Les også:– Et møtested for folk som liker pølser og bilær!

HAR TRUA: Leder for hovedutvalg for samferdsel i fylkeskommunen, Arve Høiberg (AP). Arkivfoto.

Kontraktene for drift av store deler av fylkesveinettet i Vestfold og Telemark er nå tildelt.

En helt ny retning for veivedlikeholdet i fylket

Driften av til sammen 1.140 kilometer med fylkesveier og 107 kilometer med gang- og sykkelveier i fylket gjøres av Steen-Hansen Maskin AS i Grenland, Norvei AS i Vestfold nord, og Presis Vegdrift AS på Rjukan.

Verdien av de tre kontraktene, som til sammen dekker cirka en tredjedel av fylkesveinettet, er omtrent 600 millioner kroner. Kontraktene omfatter vinterdrift, i tillegg til drift- og vedlikeholdsoppgaver ellers i året, og har oppstart 1. september 2021.

Vil få mer ut av hver krone

Leder for hovedutvalg for samferdsel i fylkeskommunen, Arve Høiberg (AP), er over seg av begeistring, ifølge pressemeldinga fra Vestfold og Telemark fylkeskommune:

– Vi er svært fornøyde med resultatet.

Mindre risiko for entreprenørene har åpnet døren for lokale leverandører

Anskaffelseregelverket er slik at man ikke har lov til å velge tilbydere ut fra hvor de er lokalisert.

Endringer for leverandører

Når lokale entreprenører vinner fram i anbudskonkurransene er det dermed ut fra samme kriterier som de store nasjonale bedriftene, der pris og kvalifikasjonskrav var avgjørende.

Uforutsigbare faktorer som for eksempel hvor snørik vinteren er, kan gjøre en stor forskjell på hvor mange timer som går med i en driftskontrakt.

I de gamle kontraktene måtte entreprenøren ta høyde for et visst antall utrykninger og hendelser i løpet av kontraktsperioden. I de nye kontraktene er det fylkeskommunen sjøl som i stor grad tar risiko ved ekstreme værhendelser og som gjør inspeksjoner og bestiller oppgavene fra entreprenør på veinettet.

På denne måten får entreprenørene betalt for det faktiske arbeidet som utføres.

Endring for innbyggerne

– Vi vil løpende evaluere og om nødvendig justere aktiviteten vår etter hvert som vi får erfaring med hvordan de nye driftskontraktene fungerer, sier Trond Haugstad, seksjonsleder for drift og vedlikehold av fylkesveinettet i fylkeskommunen.

Les også:Tre trafikksikkerhetstiltak i Re ble stemt inn på lista.

Les også:– Det står jo bare på vilja!

DRIFTSKONTRAKTER ER FORDELT: Ganske fjernt for oss nå i sommervarmen, men om ikke mange månedene skal det brøytes snø igjen. Foto: Tor Arvid Gundersen.

Les mer ombil, trafikk og veier i ReAvisa-arkivet.

Annonse
Annonse

ReAvisa - lokalavisa for Re; Revetal, Ramnes, Våle, Vivestad, Undrumsdal og Fon


Avisa er gratis å lese på papir og nett. ReAvisa legges der folk møtes, du finner den i avisstativ på butikker, bensinstasjoner, spisesteder
og arrangement i Re. Opplaget er 3.000 / 6.000. Avisa blir godt lest, på venterrom, kafeer, og så videre. Nettavisa oppdateres javnlig og har i snitt over 6.000 lesere i uka - 27.211 brukere sist måned.

Vi lager ReAvisa:
Stian Ormestad, skrivende redaktør - Stian@ReAvisa.no
Håkon Westby, seniorfrilanser - Hakon@ReAvisa.no
Ledig engasjement som ungdomsfrilanser - ta kontakt

Tips om gode Re-saker!
Tips@ReAvisa.no

ReAvisa jobber etter Vær Varsom-plakaten for god presseskikk.

Vil du bidra?
ReAvisa er gratis å lese på papir og nett. Avisa er annonse- og folkefinansiert.
ReAvisa-vippsen er 54 02 82, ReAvisa-kontoen er 1506.09.87979.
Merk gjerne innbetaling med “gave”.

Annonse?
E-post: Annonse@ReAvisa.no så kan vi gi et godt tilbud.
Utgiver: Ormis Media AS.