
Leserinnlegg: Skjermer bilistene fra stor avgiftsøkning

Engangsavgiften for nye biler legges fra neste år om til den nye målemetoden for forbruk og utslipp, WLTP. Den er mer realistisk enn den gamle NEDC-målingen, og viser typisk en del høyere forbruk og utslipp enn NEDC.
STORTINGSPOLITIKER FRA RE: Morten Stordalen (FrP). Foto: Pressemelding.

Om WLTP skulle erstatte NEDC uten å gjøre justeringer på avgiftssatsene ville det ført til en kraftig økning i engangsavgiften, grunnet de høyere utslippstallene.
Det innebærer jo ingen reell økning i utslipp og forbruk, og det er derfor ingen grunn til at det skulle føre til økte avgifter. Dette er noe vi har jobbet for over lengre tid, og jeg er derfor svært glad for at omleggingen ikke gir økte avgifter totalt sett.
Fordi de målte utslippene nå blir høyere ble statens inntekt fra engangsavgiften holdt nøytral ved at man nedjustere satser og oppjustere innslagspunkter i CO2-komponenten i engangsavgiften.
Fullstendig sømløs var det umulig å gjøre overgangen til WLTP, grunnet at noen bilmodeller går relativt sett mer opp i utslipp med WLTP-metoden enn andre, men for vanlige biler er endringen for det meste ganske moderate, litt avhengig av modell.
En Volvo V60 får eksempelvis 3.000 – 68.000 kroner i lavere avgift, mens en VW Passat får fra 23.000 kroner i avgiftsnedgang til 18.000 kroner avgiftsøkning – avhengig av modell og motor.