Annonse
Annonse
Leserinnlegg: Lokale nyheter går ikke av moten

Leserinnlegg: Lokale nyheter går ikke av moten

Annonse
Annonse
Stian Ormestad
Stian Ormestad
Annonse
Annonse

LOKALAVISER ER POPPIS: – Til tross for økt konkurranse fra mange kanter: Nordmenn er et avislesende folk – og lokalavisene har en sterk posisjon, skriver Mari Velsand, direktør i Medietilsynet. Foto Spray/ Medietilsynet.

Les også:ReAvisa vil fortsatt skrive om Re – vil du lese det?

Både medietilbudet og vårt mediekonsum har endret seg radikalt de siste årene.

Papiravisen taper terreng, stadig flere leser digitalt, TV-konsumet (det lineære) faller, mens bruk av strømmetjenestene øker.

Redaktørstyrte medier spiller en viktigere rolle enn noen gang

Sosiale medier gjør at det er lettere for flere å publisere og dele, og på mange måter har mulighetene for å ytre seg aldri vært større enn i dag.

Samtidig utgjør desinformasjon og falske nyheter en stadig større trussel mot demokratiet, og netthets medfører at en del vegrer seg for å delta i den offentlige debatten.

Nordmenn er et avislesende folk

Til tross for økt konkurranse fra mange kanter: Nordmenn er fortsatt et avislesende folk.

Sosiale medier er blitt en viktig del av hverdagen for de fleste av oss. Sju av ti nordmenn bruker Facebook daglig, viser tall Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse.

Men samtidig har de store globale plattformene et omdømmeproblem. I flere undersøkelser som er gjort det siste året ligger Facebook på bunn når det gjelder tillit.

I Medietilsynets undersøkelse om tillit til mediene som ble gjennomført på tre ulike tidspunkt i 2019, faller tilliten folk har til nyhetene de leser på Facebook kraftig gjennom året.

Kunstig intelligens erstatter ikke redaktøren

Ved å skrive om det som skjer, overvåke maktstrukturer og følge utviklingen i lokal politikk og næringsliv, kan lokalavisene bidra til at innbyggerne får innsikt i – og deltar i debatten om forhold som betyr mye for deres hverdag.

Men hva med redaktørens og journalistens rolle i en fremtid med kunstig intelligens og store datamengder som viser akkurat hva leseren liker? Kommer de som velger ut hvilke nyheter du og jeg får i fremtiden, og ikke minst de som produserer disse nyhetene, til å være mennesker eller maskiner?

Kunstig intelligens klarer nok å tilpasse nyheter og saker etter våre interesser, og i tiden som kommer får vi helt sikkert flere saker som er tilpasset den enkelte både hva gjelder innhold og form.

Men jeg er ganske trygg på at både redaktøren og journalisten får en svært viktig rolle også i fremtiden.

Vil være viktig – langt inn i framtida

Jeg tror vi fortsatt kommer til å være interessert i å betale for relevant redaksjonelt innhold, men mediene må stadig utvikle fortellerteknikk og produktmiks tilpasset de ulike lesergruppene – ikke minst for å nå de unge.

Redaktørstyrte medier som produserer kvalitetsjournalistikk er en viktig del av den demokratiske infrastrukturen i samfunnet vårt.

Min spådom og mitt håp er at det kommer til å være slik i uoverskuelig fremtid.

Et lite ReAvisa-eventyr: Tusen flere aviser på ti år!

Sjekk også:Hva er Re for deg?

Annonse
Annonse

ReAvisa - lokalavisa for Re; Revetal, Ramnes, Våle, Vivestad, Undrumsdal og Fon


Avisa er gratis å lese på papir og nett. ReAvisa legges der folk møtes, du finner den i avisstativ på butikker, bensinstasjoner, spisesteder
og arrangement i Re. Opplaget er 3.000 / 6.000. Avisa blir godt lest, på venterrom, kafeer, og så videre. Nettavisa oppdateres javnlig og har i snitt over 6.000 lesere i uka - 27.211 brukere sist måned.

Vi lager ReAvisa:
Stian Ormestad, skrivende redaktør - Stian@ReAvisa.no
Håkon Westby, seniorfrilanser - Hakon@ReAvisa.no
Ledig engasjement som ungdomsfrilanser - ta kontakt

Tips om gode Re-saker!
Tips@ReAvisa.no

ReAvisa jobber etter Vær Varsom-plakaten for god presseskikk.

Vil du bidra?
ReAvisa er gratis å lese på papir og nett. Avisa er annonse- og folkefinansiert.
ReAvisa-vippsen er 54 02 82, ReAvisa-kontoen er 1506.09.87979.
Merk gjerne innbetaling med “gave”.

Annonse?
E-post: Annonse@ReAvisa.no så kan vi gi et godt tilbud.
Utgiver: Ormis Media AS.