
Leserinnlegg: Hvorfor korresponderer ikke 120-bussen med toget til Oslo?

Vestfoldbanen oppgraderes for milliarder av kroner for å korte ned reisetiden mellom Vestfoldbyene og Oslo.
Gjennom den pågående InterCity-satsningen rustes toget til Vestfold opp. Reisetida fra Holmestrand stasjon til Oslo S er nede i 55 minutter. I rushtida går det tog hver halvtime.
Det økende antallet passasjerer som tar toget til Vestfold viser at toget er den mest effektive, og mange vil si den mest behagelige, måten å transportere seg fra Oslo til Vestfold på.
Dette var kanskje nedleggelsen av TIMEkspressen via Bispeveien også et tegn på.
KOLLEKTIV REISERUTE FRA RE TIL OSLO: Tungvint i dag, men kunne blitt langt enklere med små grep, mener Astrid Ånestad. Faksimile: Entur.

Når jeg spør Vestfold kollektivtrafikk om hvorfor ikke 120-bussen kan korrespondere med toget til Oslo, er svaret at folk i Re ikke tar nok buss og det derfor ikke vil lønne seg å forbedre busstilbudet.
Jeg tror Vestfold kollektivtransport undervurderer folk fra Re. Hvorfor skulle vi ikke ønske å reise effektivt og miljøvennlig om vi fikk muligheten?
Men siden det tross alt er politikerne i Re (og Re-folk innvalgt i nye Tønsberg kommune) og ikke Vestfold kollektivtransport som stiller til valg for et godt tilbud til hele Re, så spør jeg igjen:
Vestfoldbanen oppgraderes for milliarder av kroner for å korte ned reisetida mellom Vestfold-byene og Oslo.
ØNSKET ENDESTASJON: Hvorfor kan ikke 120-bussen ende opp her, på Holmestrand stasjon? Foto: Privat.
