
Leserinnlegg: En buss nær deg

Når Re og Tønsberg slår seg sammen vil dette skape en ny situasjon. Samtidig skal trafikkveksten i Tønsberg-regionen tas med nettopp kollektiv.
NYE TØNSBERG MÅ BINDES SAMMEN MED BUSS: Øyvind Oppegård, Tønsberg Senterparti. Foto: Privat.

I de befolkningstette delene av dagens Tønsberg har man buss hver halvtime eller hvert kvarter langs hovedaksene inn og ut av bysentrum. Dette dekker nok en del av dagens behov, men ikke hvis man skal ta på alvor framtidens trafikkvekst.
Veksten skal dekkes inn ved bruk av kollektivtrafikk. I Bypakke Tønsberg er det et vedtatt mål at flere skal over på kollektiv, sykke og gange.
Veksten i trafikken inn og ut av Nye Tønsberg har også betydning for distriktene rundt byen.
Et bedre busstilbud med økte avganger vil koste penger. I planlagte Bypakke Tønsberg ligger det ikke inne midler til drift av kollektivtrafikk lokalt. Staten på sin side har belønningsordninger til de ni største byområdene i landet som vil satse på kollektiv.
Ingen Vestfoldbyer er med på dette.
I Vestfold har derfor Tønsberg, Sandefjord og Larvik samarbeidet om å etablere Vestfold-byen som et felles byområde for tildeling av statlige midler. Resultatet har uteblitt til nå.
I dag er det fylket som har det primære ansvaret for busstilbudet. Rutetilbudet settes ut på anbud og fornyes med noen års mellomrom. Det krever et samarbeid med kommunene.
Vi kommer ingen vei med at ulike partier diskuterer hvem som har skylda for hva som er gjort eller ikke. Nå må vi se framover.
Vi vil ha en buss nær deg.