
Her er fasiten: – Ingen høyreregel i Regata

200 METER VEI – OG LIKE MANGE MENINGER? Regata går fra rundkjøring til rundkjøring, og har to avkjørsler – ikke kryss – inn på seg. Her gjelder ingen høyreregel, avklarer ansvarlig myndighet, nemlig kommunen. Foto: Stian Ormestad.

Bakgrunn:Høyreregel, eller ikke høyreregel?
Dermed er fasiten: Ingen høyreregel i Regata, som i krysset ut fra Rema 1000. Det er kommunen som bestemmer, men de får likevel ikke lov til å gjøre som de vil.
Veldig mye att og fram
REGULERINGSPLAN: Veier i grått, avkjøringer i skravert grått. Faksimile: Tønsberg kommune.

Først skreiv vi om kjøreskolelærerensom mener at krysset er utforma som et kryss – og dermed bør høyreregelen gjelde. Hun fikk støtte i form aven klar anbefaling fra Statens vegvesen.
Så skreiv vi om flere forsikringsoppgjør, der vi bare har fått høre om oppgjør som tilsier ingen høyreregel. Altså det helt motsatte. Det mener også kommunen, som ansvarlig veimyndighet.
REGATA: Går øst-vest på Revetal, med avkjøringer til Re-torvet og Rema 1000. Foto: Stian Ormestad.

Kjent problemstilling
– Vi er klar over at det har vært litt misforståelser rundt rettigheter i disse avkjøringene, da disse ikke er så enkle å se at er avkjøringer, sier Knut Bartho Hansen, fagansvarlig for veier i Tønsberg kommune.
Han viser til områdets reguleringsplan.
Vil egentlig sette opp vikepliktskilt
Kommunen retta en henvendelse til skiltmyndigheten i Statens vegvesen for å klargjøre dette. – Spørsmålet var om vi kunne sette opp vikepliktskilt i disse avkjøringene.
Det fikk ikke kommunen lov til, forteller Knut Bartho Hansen. Dette ligger ett par – tre år tilbake i tid.
– Lov i spesielle tilfeller – som vi mener vi har her
– Det er Statens vegvesen som er skiltmyndighet for disse skiltene, og vi må derfor søke Statens vegvesen for å få lov til å sette opp disse skiltene – kommunen er bare skiltmyndighet for noen skilt på kommunal vei, og resten må vi søke Statens vegvesen om tillatelse til.
– Det må også påpekes at veiforvaltning ikke kan overstyre en vedtatt reguleringsplan, og på egenhånd regulere dette til for eksempel kommunale veier.
Ikke midler til å gjøre om krysset til en utkjørsel
– Vi har dessverre ikke midler til å endre veier som er bygd.
– Kan være at vi vil sjekke dette igjen ved en seinere anledning
– I utgangspunktet er adkomst og kryss bygd ganske likt opp, så det er veldig små justeringer – som nok ikke ville merkes betydelig av de kjørende, sier Knut Bartho Hansen.
– Det viktigeste forslaget vårt ville være vikepliktsskilt, men det må vi som nevnt få tillatelse til fra Statens vegvesen, og i en uformell henvendelse rundt 2019 fikk vi beskjed om at vi ikke fikk til dette.
Stirrekonkurranse
Da ReAvisa første gang skreiv om Regata og kryssene – eller det vil si avkjøringene – fra den 200 meter lange veisnutten på Revetal, hadde vi ikke anelse om hvor mye skriverier det skulle bli ut av dette.
Så lenge kryssene – unnskyld, avkjøringene – er som de er i dag med utforming og skilting – manglende, som sådan – vil usikkerheten fortsatt råde.
Anbefalingen enn så lenge er uansett klar fra kommunen: Ingen høyreregel.
Hva praktiserer du i krysset Regata og veien inn til Rema 1000?
Overholder høyreregel
Ingen høyreregel
Litt av begge deler
Vis resultater
Loading ...
