
Disse reingene er størst på Geländewagen i hele verden

AUTOCENTERET FJELDSTAD AS: Både eiere og ansatte fra Re på Autocenteret Fjeldstad AS i Holmestrand. Fra venstre ser vi Terje Pettersen (58) fra Revetal, selger, Hans Klausen (65) fra Hjerpetjønn, daglig leder, Bjørn Egil Fjeldstad (67) fra Våle, salgssjef, og Aasmund Klausen (27) fra Skjeggestad, som har ansvaret for salg av ekstrautstyr som kufangere, lyktebøyler med mer. Foto: Stian Ormestad.

I 1979 lanserte Mercedes sin Geländewagen, eller G-vogn. En bil som er blitt brukt til alt fra jakt, ambulanse og bilbergning, trofaste arbeidsbiler til luksuriøse limousiner.
BROSJYRER: Mercedes Geländewagen er mer eller uforandra utenpå, men mye har skjedd under skallet siden den ble lansert i 1979. Foto: Stian Ormestad.

Mesteparten av arbeidsstokken er også huka inn fra Re opp gjennom åra. I dag har Aasmund Klausen (27) fra Skjeggestad ansvaret for salg av ekstrautstyr som kufangere, lyktebøyler med mer. Terje Pettersen (58) fra Revetal er selger.
– Vi starta opp som NAF Veipatrulje for Nordre Vestfold, og da kjøpte vi en Geländewagen som tjenestebil. Etter en stund bestemte vi oss for å selge bensinbilen og heller kjøpe en diesel, forteller Hans.
RÅSKINN: Den 2,5 tonn tunge luksusbilen gjør unna 0-100 på fem sekunder. Bruktbilen fra 2008 skal selges til en entusiast for en million kroner. Foto: Stian Ormestad.

Så ble det flere kjøp og salg i et stadig høyere tempo. I dag har gutta passert 3.000 solgte, gamle og nye.
– Noen stusser på at bilen lages den dag i dag, sier Bjørn Egil og ler. – Veit du hvilket år det ble produsert flest? Ny salgsrekord ble satt i fjor, med nesten 20.000! Og den rekorden regner Mercedes med å slå i år.
Sjøl om utseendet er det samme, har mye skjedd under skallet. Både inventar, motor og elektronikk er oppgradet til dagens standarder – og vel så det.
Det 2,5 tonn tunge råskinnet gjør unna 0 – 100 på fem sekunder. Bruktbilen fra 2008 koster rundt en million kroner.
BLAR I MINNER: Hans Klausen har mye å vise fram fra gamle tider, som er blitt med over i den nye bilbutikken. Her et bilde fra overrekkelsen av en spesialbygd limousin til en sjeik i Jeddi. Foto: Stian Ormestad.

– Vi har vært på Vivestad Høstmarked hvert eneste år siden det første året med marked i 2006, forteller Hans. – Litt for å støtte opp om lokalsamfunnet, men også for å treffe folk. Vi knytter veldig mange nyttige kontakter, forteller Bjørn Egil.
– Vi ser få av våre kollegaer ute av butikken, annet enn helt i nærområdet sitt. Der tenker nok vi ganske annerledes enn mange andre i bransjen. Vi vil også være der folk er, vise fram bilene – ikke bare få folk hit til butikken.
– Vi bygde noen forlenga G-vogner, som en limousin. Araberne tente på det der, vet du. Først stilte vi ut G-limoen i Tyskland, og der ble vi invitert ned til Dubai, forteller Hans.
Det resulterte i en kundeliste med en del spesielle leveranser.
SPESIALBYGD G-VOGN TIL FALKEJAKT: Denne bilen ble spesialbygd til kongelig falkejakt i Saudi-Arabia. Hans Klausen har et stort bilde av bilen på kontoret sitt, der han prøvesitter kongens sete. Foto: Stian Ormestad.

– Det var et stort løft, det kan du trygt si, forteller Bjørn Egil. Men det er en investering sjefene sjøl ikke ville vært foruten. – Vi merker det godt på bilsalget. Nå kan vi ha de aller fleste bilene inne under tak, reine og pene.
Men fortsatt står det et titalls G-vogner på halvt hold i grasskråningen bak butikken og verkstedet, i en røff positur de kanskje trives aller best i.
35-årsjubileumet til Autocenteret Fjeldstad AS ble markert med firmatur til Tyskland og Mercedes-fabrikken der G-vognene lages. Det var en stor opplevelse, forteller arbeidsstokken til ReAvisa.
– Ingen som prøver en Mercedes Geländewagen AMG glemmer det med det første, sier Bjørn Egil med et blunk.
DRIVER GOD BUTIKK: Bjørn Egil Fjeldstad fra Våle og Hans Klausen fra Hjerpetjønn. Foto: Stian Ormestad.
