
– Blir provosert av det elendige busstilbudet i Re

OVERRASKENDE – OG PROVOSERENDE: At Re, som nå er en del av storkommunen Tønsberg, har dårligere kommunikasjon med by’n enn mange andre steder utafor Tønsberg, lar Christina Grefsrud-Halvorsen (SV) seg nesten sjokkere av. Bildet er fra da tema første gang kom opp på et Revetal-besøk tidligere i år. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

Dette kunne du lese først i ReAvisa på papir – last ned gratis!
Det var tidligere i våres at Christina Grefsrud-Halvorsen møtte ReAvisa på Revetal bibliotek, som ordførerkandidat for Tønsberg SV.
Hun er helt fersk i lokalpolitikken, og hun er heller ikke så lokalkjent i Re, – men det skal jeg bli!
Overraskende dårlig
OVERRASKENDE OG PROVOSERENDE: – Dette er for dårlig for Re sin befolkning, og det er dårlig for miljøsaken, mener Christina. Ikke har vi klart å binde Re sammen med resten av Tønsberg, heller. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

Hun lot seg overraske – og provosere – over det hun hører om kollektivtilbudet i bygda vår. Her får vi færre og færre muligheter til å velge kollektivt.
Store vyer og lovnader
– Dette er for dårlig for Re sin befolkning, og det er dårlig for miljøsaken, mener Christina. Ikke har vi klart å binde Re sammen med resten av Tønsberg, heller.
Færder og andre steder utafor storkommunen vår er langt bedre bindi sammen med byen enn det Re er.
– Jeg merker at jeg blir provosert, sier en engasjert SV-topp. – Slik må det så absolutt ikke være.
Vil pushe på for bedre busstilbud
DEN GANG DA: Re var nærmest bare en bydel i Oslo, med Timesekspressen innom Revetal hele dagen lang, hele uka, og helga lang. Også dette busstilbudet er historie. Arkivfoto: Stian Ormestad, ReAvisa.

I så måte har vi mange og lange erfaringer fra gamle Re kommune, der kommunestyre og ordfører mente mye om beslutninger som lå langt utafor kommunestyresalen i Re.
En viktig ungdomssak
Det ble pusha på for sikrere fylkesveier, bedre busstilbud, og mye, mye mer – saker som påvirker bygdefolket i hverdagen, men som blir avgjort på fylke- eller riksnivå.
Det trøkket virker til å ha blitt litt borte i den nye storkommunen. – Jeg er ikke redd for å stå på barrikadene for busstilbudet, sjøl om det ikke er noe vi kan vedta – men vi kan påvirke.
Gjelder begge veier
MÅTTE TA LAPPEN FOR Å FLYTTE TIL RE: I den siste papiravisa kan du lese om Henriett Skou Røed som flytta fra Oslo til Re, og var nødt til å ta lappen og kjøpe seg bil for å kunne jobbe i Oslo. Hun visste ikke at busstilbudet hadde blitt enda dårligere i løpet av de siste åra. Foto: Stian Ormestad, ReAvisa.

– Dette vil ikke jeg slippe taket i, dette er for viktig til å bare la det skure og gå. Buss er viktig, understreker Christina Grefsrud-Halvorsen (SV).
Svaret fra VKT, der de svarer på om det blir noen bedring i busstilbudet i Re, kan du lese ipapiravisa – last ned gratis.